6 april 2013

Hos Ninni!


När vi flyttade hit ned till Skåne och Österlen för snart fyra år sedan hade jag turen att lära känna en kvinna som skulle komma att bli en av mina närmsta väninnor. Det kan ju vara svårt att finna vänner som man verkligen kan dela allt med när man blivit lite äldre, för barnen går det ju i ett huj, men när man är mitt i livet kan det ju vara lite svårare.
Ninni som hon heter och jag är väldigt olika varandra, hon har levt och lever ett liv helt olikt vårt, med ett miljötänk och en strävan efter att leva så självförsörjande som det bara går, att inte jaga statusprylar och märkeskläder, ja helt enkelt ett enklare liv men med så otroligt mycket kunskap. 
Jag har lärt mig så mycket av henne, och jag älskar att komma ut till deras hem som ligger i de vackraste omgivningarna som Österlen har att erbjuda!  

Nu har hon "smygstartat" en blogg där hon delar med sig av sitt liv och sina kunskaper om odling och annat som hör lantlivet till.
Jag samlade ihop några bilder som jag tagit hos henne under åren, en del har jag visat tidigare, jag är ju där ofta och kameran är nästan alltid med.

Det är så mysigt att komma dit!
För ett par dagar sedan när jag kom till henne skulle hon just äta lunch så hon undrade om jag var hungrig.
Hon slog upp en skål med soppa, knipsade av krasse som växer i  krukor i fönstret, rev över lite ost, och 
så slog vi oss ned på blå soffan på ett fårskinn vid solväggen och slurpade soppa och småpratade i solen! Såna små stunder är helt ljuvliga!
När vi skulle gå in fotade jag in i hennes keramikverkstad genom fönstret, helt ostylat men så fint!


Vid ett besök tidigare i vintras såg det ut så här när det var matdags. (för hönsen denna gång fniss..)


Underbart i sommartid!


Odlingar...hon är hur duktig som helst med sånt!


Maken förser sig med hennes hjälp.


Och fruktträd..



grönsaker..




och så god mat förstås!



Och så höstens godaste chutney!
Här tas allt tillvara, det puttrar i grytor, syras grönsaker och lagras.


Så in och kika på hennes blogg!
Klicka på OM OSS på hennes blogg där hon delar med sig om hur allt startade, fascinerande!
Nu ska jag fika och så blir det en tur på lilla stan med kaffe och loppis för mig och maken i solen!
Ha en underbar lördag!


20 kommentarer:

Åse sa...

Åh vilken idyll , där skulle jag kunna tänka mig att strosa omkring inandas dofterna och bara vara . Kram

Unknown sa...

Nu har jag varit inne där och läst och kommenterat förstås. Tack för tipset, förstår att ni är goda vänner...
Kram

Nya Anno 1900 sa...

Gud vilket ställe, ska genast ge mig in på henne blogg!

@my casa sa...

Där måste jag titta in, ser så mysigt ut:)

Tack & Kram Åsa

ninni sa...

tack camilla !!!

CreandoPhoto sa...

Underbara bilder. Jag fullkomligt älskar det här! :)

Kramar

Mittgodastefinaste sa...

Vilka härliga bilder och vilka odlingar! Ska titta in på den bloggen!

Hoppas att din loppistur blev lyckad!

Kram Jenny

Anonym sa...

Hej vännen!
Vilka härliga bilder och odlingarna blir jag grön av avund på! Livsstilen också faktiskt, men man får börja med de små stegen...
Skall titta in till hennes blogg nu!
Kramen Susanne

Jane, Lyckliga Hem sa...

Vilket underbart ställe, förstår att det ger massor av härlig energi.
Så charmigt och mysigt!

Sköt om dig! Kram

Hannis sa...

Det är härligt med såna vänner!
Gillar hela tänket med ett enklare liv.
Vi jagar alldeles för mycket utanför oss själv idag.

Fina bilder!!

Kram Hannis

Stina sa...

Det både låter och ser underbart ut.:-) Stina

rosvikslyckan sa...

Vilket otroligt mysigt ställe, en riktig idyll:) Vad härligt att du hittat en så fin vän.

kram Jenny

Vardagstugg sa...

Å så härliga bilder och så fint och mysigt hon har!

Underbart att finna nya vänner!

Ha en fortsatt fin dag!
Annelie

HEMLÄNGTAN sa...

Å så härligt det ser ut! Och så kul att finna varandra sådär. Sådana vänner ska man vara rädd om.

/Jenny

Anonym sa...

Men tack så hemskt mycket för tipset! Ska genast kika in hos Ninni.

Kram från ystad

Gardenhouse sa...

Så fint med en nyfunnen sann vän!
Vackra bilder och ord om och från hennes hem.
Dit ska jag kika in :)
Sov gott Sussi

Sofia sa...

MEN Åhhhhh..... helt underbart!!!
Det där är sånt som jag verklligen går i gång på.... Fantastiska bilder också! Måste genast kolla hennes blogg....
Förresten.. Tack, jag mår bättre nu!
Kram Sofia

Högagärde sa...

Med den trädgården och de bilderna kommer bloggen att få en rivstart.

Elisabeth

Queen of Kammebornia sa...

Vad det ser härligt ut! Och snart är det sommar!!! Kram!

Här är gudagott att vara ! sa...

Så underbart det är att hitta en sån vän ♥ Hon verkar vara en sån som både inspirerar och ger en massa härlig och bra energi till människor i sin närhet !
- När man ser dina foton från hennes vackra och frodiga trädgård och grönsaksland,så blir man både glad och lycklig !
Ha det gott !
Kram Anneli