9 februari 2012

Såg ni Österlenska trädgårdar igår?

Igår gick ett nyttt avsnitt av programmet Österlenska Trädgårdar av stapeln. Var lite extra kul då de bl.a visade Eva Mathiassons urmysiga lilla trädgård i Äppellunden på Brantevik. Tänkte visa några bilder från augusti i fjol som jag tog vid ett besök där.



Som man såg i programmet så är hon väldigt duktig på att fläta i pil, och olika installationer finns lite varstans i trädgården.





Blommiga marktäckaren romersk kamomill doftar underbart av äpplen, passar ju perfekt när området heter Äppellunden!


Utsikten från terassen när solen går ner är helt enkelt underbar!!
Hela området är såå mysigt!!


Åh vad häääärligt med sommar!!!!
Idag har vi ett riktigt skitväder, det blåser som attan!!
Dock ingen mer snö som tur är.
Vi har ju haft lite snö en vecka nu, så det är först nu det känns som vinter faktiskt. Jag är ju inte van vid att det är plusgrader och snöfritt mitt i vintern.
Läste i morse att statistiskt sett brukar våren komma inom två-tre veckor vid Skånekusten, hoppas det gäller i år med!

Kul att ni gillade postskänken, det var faktiskt inte ens den jag skulle köpa utan ett skåp. Fick syn på den hos säljaren av skåpet och maken fattade inte alls vad vi skulle med den till! Han tycker det är makalöst fult!
Men efter snabb övertalning baxades det tunga skåpet upp på släpvagnen och det är jag så glad för!

Ha de!


18 kommentarer:

Gardenhouse sa...

Ja det var en underbar trädgård! precis en sån jag vill ha, häftiga blickfång, naturmaterial, vatten och grönska...
Vilken läcker postskänk! Ur snygg :)
Skrivbordstolen gillas också skarpt.
Ha det gott,
Kram Sussi

Anonym sa...

Missade tyvärr programmet! Vilken ljuvlig trädgård och vilken känsla för detaljer, bara den röda stegen tex. Vem skulle komma på tanken att ha en röd stege i trädgården, men så spännande det blev! Är det inte husen i Äppellunden som är byggda av halmbalar? Det skulle jag vilja testa någon gång... Var runt på Österlen för ett år sedan och förälskade mig i de små fiskelägena där, måste boka in en semester där snart!
Här har vi haft kallt som 17 hela veckan, -18 grader som kallast. Burr! Den lilla kaminen har verkligen fått bekänna färg senaste tiden. Nu vill jag ha vår!
Kram på dig vännen!
Susanne

Bibbi sa...

Stackars dig då som har lite snö;-P Skämt åtsido, visst måste det ändå kännas kul med LITE av den varan även för dig? Känns som det även kan vara bra för växtligheten.

Trädgården...WOW!!!! Åh vad jag vill mycket... Man blev väldigt inspirerad:-)
Stora kramen på dig och ha en riktigt härlig helg

Norr om Köpenhamn sa...

Ååååh vilken underbar trädgård! Jag missade så klart programmet i onsdags, men spelade in det inatt när det gick i repris. Så jag ska allt kika på det i helgen!
Snacka om att man får vår- och sommarlängtan när man ser de bilderna :o)
Idag skiner solen från en klarblå himmel och massor av småfåglar håller kör i buskarna. Känns ganska vårigt, så länge man håller sig inomhus och inte känner av de -10graderna. Städ-och tvättdag har jag idag, men tänker allt hinna med lite pyssel också innan familjen invaderar huset i en vecka. Februarilovet börjar här på måndag, då försvinner min pyssel-och egentid ;o))) Men det blir mysigt det med!!

Ha en härlig helg vännen!
Stooor kram
Ulrika

Min plats i solen sa...

Hej vännen!

Underbara bilder och vilken sommarlängtan jag fick nu. Skånsk sommar när den är som bäst. Nu längtar jag! :)

Jag har missat det där programmet alldeles men å andra sidan kan jag ju bara hoppa in i bilen i sommar och besöka alla dessa vackra trädgårdar och när jag ser dina vackra bilder så blir det ett definitivt ett besök i Brantevik i sommar. Tack för tipset Camilla! :)

Ja, hu vad kallt det har varit den senaste tiden. Vi har fortfarande snö men nu får den gärna töa bort tycker jag. En lång härlig vår hade inte varit så dumt i år. :)

Ta hand om dig du härlig kvinna och jag blir så glad av att du bloggar och lyser upp min vardag.

Kram Lotta

millandante sa...

Nu har jag läst ikapp ett par fina inlägg och njuter som vanligt:)
Såg lite av det programmet, och tänkte just på dig och ditt trädgårdsintresse:) Inspirerande att se henne fläta:)

Hoppas våren snart kommer till Skåne och dig!! Kram

Gardenhouse sa...

Vill kika in och önska en fin vecka!
Kram Sussi

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Har inte hunnit se programmet än (tur det finns på "play" :-) Men oj, oj vilka bilder - ser alldeles underbart ut!

Tack för lycka-till-kommentaren hos mig :-) Det behövs, det är faktiskt lite läskigt också att starta eget även om det är tänkt som en sidogrej och jag inte säger upp mig från jobbet i första taget.

Postsorteringsskänken verkar jättesmart - oj vilken ordning vi skulle få om vi hade en sån, måste nog vara lite mer aktiv på blocket så jag också får fynda!

Hoppas ni får vår snart! :-)

Ha det gott!
Annika

Hälsokick sa...

Underbart vacker trädgård!

Gardenhouse sa...

Hoppas helgen varit bra, önskar en fin start på veckan!
Kram Sussi

Bibbi sa...

Söta! Jag saknar dig både i bloggvärden och i real life. Hoppas allt är bra med er. Dom har tjatat på radion under veckan att ni har officiell vår i Skåneland nu... Gerhard satt i går kväll och bara ville flytta ner... Han är riktigt riktigt less på snön nu...

Du kan väl ta en bild från din trådgård nu så vi får sucka och vara mer avis:-)

Stora kramen till er alla

Min plats i solen sa...

Kram på dig vännen och hoppas att ni njuter av de härliga vårvindarna!

Kram Lotta

Bibbi sa...

Hjärtat! Tänk om jag ändå kunde hjälpa dig med smärtan...
Hoppas det känns lite bättre idag när du är på trädgårdsturne:-) Hoppas du tar många fina bilder du kan visa mig sen...
Bamsekramen

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Fortfarande inte sett programmet... "All" min "lediga" tid går till det lilla jag hinner med att fixa till mitt företag. Nu är det i alla fall registrerat och så, men webbsidan tar lite tid att få till... Men trägen vinner :-) Sen är det bara att invänta kunder :-D

Hoppas ni har det bra och att det går åt rätt håll för både dig och dottern!!

/Annika

fia sa...

vilken underbar trädgård . Ser ut att va utomlands .
önskar dig en trevlig start på veckan .
kram.

Lev Vackert sa...

Lördagen den 19/5 från kl 12.00 Blir det äntligen av!
Vår första bloggträff i Lev Vackert Huset!
Nu är det verkligen dags, att träffas, skratta, luncha, fika och bara njuta av livet och trevligt sällskap- Japp, det är ju en bloggträff som jag talar om så klart! Jag och Ingela har velat haft en i flera år men inte riktigt fått tummen ur (usch gillar inte det uttrycket egentligen, men ni hajar vad jag menar.) Föranmälan ska göras till vitromantik@gmail.com samt en förskottsbetalnings ska göras i samband med anmälan. Detta så att vi kan bjuda på god lunch kycklingssallad, kaffe/te, dryck och kaka. Kostnad 135:-
Vi håller stängt för oss på övervåningen av huset så att vi till en början kan lära känna varandra där och ha lite lotteri och liknande. Vi kommer också kort presentera hur det gick till när vi förverkligade vår dröm om böckerna och butiken. Sen är det givetvis fritt att röra sig i butiken. För er som kanske vill sova kvar finns bra möjligheter bara ett stenkast bort. Se under Fliken Om Kristinehamn på vår hemsida www.levvackert.se

Anonym sa...

Tack för din hälsning Camilla!
Hoppas att allt går åt rätt håll för er! Saknar dig i bloggvärlden vännen!
Största kramen!
Susanne

Bibbi sa...

Hjärtat!
Hur stackarn går det med nacken/ryggen? Hoppas du orkar njuta av vädret ute. Hör ryktet att ni har underbar värme och riktig vår...
Gissar du njuter när du kan ute i trädgården.
Sköt om dig och hälsa alla!
Puss och kram